هر شب تنهایی ...

هر شب تنهایی با خدا راز و نیاز کردن

هر شب تنهایی ...

هر شب تنهایی با خدا راز و نیاز کردن

6- آشنایی با قرآن کریم / قرآن کریم و مردان پیر ! (3)

 

 

قرآن کریم و مردان پیر !

قسمت سوّم

حضرت یعقوب (علیه السلام)

حضرت یعقوب (علیه السلام)، فرزند حضرت اسحاق (علیه السلام)، و فرزند زاده ی حضرت ابراهیم (علیه السلام) است، که در آیات متعدد قرآن کریم به این مسئله اشاره شده است .

داستان حضرت یعقوب (علیه السلام) و فرزندانش، و فرزند برگزیده به رسالت، یعنی حضرت یوسف (علیه السلام)، در سوره ی یوسف، دوازدهمین سوره ی قرآن کریم بطور مفصّل ذکر شده است .

بسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

«قَالُوا یَأَیهَا الْعَزِیزُ إِنَّ لَهُ أَباً شیْخاً کَبِیراً فَخُذْ أَحَدَنَا مَکانَهُ  إِنَّا نَرَات مِنَ الْمُحْسِنِینَ»

«گفتند (فرزندان یعقوب) : اى عزیز ! او (بنیامین) پدر پیرى دارد، یکى از ما را بجاى او بگیر، ما تو را از نیکوکاران مى‏ بینیم .»

قرآن کریم / سوره یوسف / آیه 78

بطور خلاصه :

... وقتی برادران یوسف (علیه السلام)، به همراه برادرِ مادری اش، بنیامین، برای گرفتن غلّه به مصر می آیند، حضرت یوسف (علیه السلام)، خودش را به بنیامین معرفی می کند و می گوید که برادرت، یوسف هستم، امّا به دیگر برادران نمی گوید .

در این هنگام، حضرت یوسف (علیه السلام) برای اینکه بتواند «بنیامین» را نزد خود نگه دارد، مکری به کار می برد که این «مکر»، یا راه چاره  را خداوند به حضرت یوسف (علیه السلام) آموخت .

این راه چاره، بدین صورت بود که «جام شاه» یا ظرف آبخوری شاه را که گویا از جنس طلا بود، در بارِ برادرش «بنیامین» می گذارد، یعنی اینکه : «بنیامین» آن را دزدیده است .

سپس هنگامی که برادران می خواستند راهی سرزمینشان «کنعان» بشوند، به آنها می گوید که : شما سارق هستید !

برادران انکار می کنند، و حضرت یوسف (علیه السلام) به آنها می گوید : اگر ثابت شد که دزدی کردید، در دین و شرع شما، با دزد یا سارق چه رفتاری می کنند .

برادران هم می گویند : در دین و شریعت ما، این گونه است که دزد یا سارق،  نزد صاحب مال، به گروگان گرفته می شود .

در قوانینِ آن زمانِ کشور مصر، نمی توانست به هیچ طریقی برادرش را نزد خود نگه دارد، بهرصورت، وقتی از بارِ «بنیامین»، جام شاه را بیرون می آورند، حضرت یوسف (علیه السلام)، به برادرانش می گوید که باید این برادرتان (یعنی بنیامین) نزد من بماند .

فرزندان حضرت یعقوب (علیه السلام) که به پدرشان قول بسیار مؤکد داده بود که «بنیامین» را به کنعان برگردانند، حال مستأصل ماندند چکار بکنند، لذا، به «عزیز مصر» که حضرت یوسف (علیه السلام) است، ملتمسانه می گویند : «اى عزیز ! او (بنیامین) پدر پیرى دارد ...»

بدین ترتیب، قرآن کریم، طی آیه 78 سوره یوسف، اعلام می دارد که در آن زمان، یعنی زمانی که حضرت یوسف (علیه السلام)، منصب والامقام «عزیز» مصر را دارد، و برادرانش برای گرفتن گندم به آن حضرت رجوع می کنند، حضرت یعقوب (علیه السلام) به سنّ پیری رسیده است .

تهیه و تنظیم : منیژه شهرابی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد