هر شب تنهایی ...

هر شب تنهایی با خدا راز و نیاز کردن

هر شب تنهایی ...

هر شب تنهایی با خدا راز و نیاز کردن

3- مناسبت مذهبی / عید سعید غدیر خُم

 بسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

 

«... الْیَوْمَ یَئس الَّذِینَ کَفَرُوا مِن دِینِکُمْ فَلا تخْشوْهُمْ وَ اخْشوْنِ  الْیَوْمَ أَکْمَلْت لَکُمْ دِینَکُمْ وَ أَتمَمْت عَلَیْکُمْ نِعْمَتى وَ رَضِیت لَکُمُ الاسلَمَ دِیناً  ...  فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِیمٌ»

«... امروز است که دیگر کفار از ضدّیت با دین شما مأیوس شدند، دیگر از آنها نترسید، و تنها از من بترسید امروز است که دین شما را تکمیل کردم، و نعمت خود بر شما تمام نمودم، و امروز است که دین اسلام را براى شما پسندیدم ... پس همانا خدا آمرزگار رحیم است .»

 

قرآن کریم / سوره مائده / قسمتی از آیه 3

 

 

مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ فَعَلِیٌّ مَوْلاهُ

 

ناداً علیٌ مظهرُ العجایب

 

 

 

18 ذی الحجّه، عید سعید غدیر خُم، انتخاب مولا علی (ع) از طرف خداوند عزّ و جلّ به منصب امامت و ولایت، را به محضر مبارک حضرت ولی عصر (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) تبریک و تهنیت عرض می نمایم .  ناداً علیٌ مظهرُ العجایب

 

 

بسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

 

 

«وَ إِذْ أَوْحَیْت إِلى الْحَوَارِیِّینَ أَنْ ءَامِنُوا بى وَ بِرَسولى قَالُوا ءَامَنَّا وَ اشهَدْ بِأَنَّنَا مُسلِمُونَ»

«و بیاد آور، روزى را که بر دل حواریین الهام کردم که به من و فرستاده‏ام عیسى بن مریم ایمان بیاورید، گفتند ایمان آوردیم و شاهد باش که ما مسلمانیم .»

 

«إِذْ قَالَ الْحَوَارِیُّونَ یَعِیسى ابْنَ مَرْیَمَ هَلْ یَستَطِیعُ رَبُّک أَن یُنزِّلَ عَلَیْنَا مَائدَةً مِّنَ السمَاءِ  قَالَ اتَّقُوا اللَّهَ إِن کنتُم مُّؤْمِنِینَ»

«به یاد آر زمانى که حواریین عیسى به وى گفتند : اى عیسى بن مریم ! آیا پروردگار تو توانائى دارد مائده‏اى از آسمان بر ما نازل کند ؟ گفت بپرهیزید از خدا اگر دارنده ایمانید .»

 

«قَالُوا نُرِیدُ أَن نَّأْکلَ مِنهَا وَ تَطمَئنَّ قُلُوبُنَا وَ نَعْلَمَ أَن قَدْ صدَقْتَنَا وَ نَکُونَ عَلَیْهَا مِنَ الشهِدِینَ»

«گفتند مى ‏خواهیم از آن مائده بخوریم تا قلبهایمان مطمئن شود و بدانیم که تو ما را در ایمانمان تصدیق کرده‏اى و بر آن ما از گواهان باشیم .»

 

«قَالَ عِیسى ابْنُ مَرْیَمَ اللَّهُمَّ رَبَّنَا أَنزِلْ عَلَیْنَا مَائدَةً مِّنَ السمَاءِ تَکُونُ لَنَا عِیداً لأَوَّلِنَا وَ ءَاخِرِنَا وَ ءَایَةً مِّنک  وَ ارْزُقْنَا وَ أَنت خَیرُ الرَّزِقِینَ»

«عیسى بن مریم گفت بار الها ! اى پروردگار ما ! نازل فرما بر ما مائده‏اى از آسمان تا براى ما و پیروان کنونى و آیندگان ما عید، و خود معجزه‏اى از ناحیه تو باشد، پروردگارا روزیمان کن که تو بهترین روزى دهندگانى .»

 

 

«قَالَ اللَّهُ إِنى مُنزِّلُهَا عَلَیْکُمْ  فَمَن یَکْفُرْ بَعْدُ مِنکُمْ فَإِنى أُعَذِّبُهُ عَذَاباً لا أُعَذِّبُهُ أَحَداً مِّنَ الْعَلَمِینَ»

«خداى متعال فرمود : من به زودى آن مائده‏اى را که خواستى، نازل خواهم کرد، ولى اگر بعد از آن باز هم کسى کفر بورزد، باید بداند که به راستى او را عذابى مى ‏کنم که اَحَدى از عالمیان را به چنان عذاب دچار نمى‏ کنم .»

 

قرآن کریم / سوره مائده / آیات 111 الی 115

 

روز سوم فروردین سال 10 هجری شمسی و 18 ذی الحجّه سال 10 هجری قمری، در محلی به نام غدیرِ خُم، تقریباً تمامی کسانی که در آن روز، به حضرت محمّد رسول الله (ص) ایمان آورده اند و مسلمان شده اند، در این گِردهمایی عظیم تاریخی، حضور دارند .

 

در تمام قرآن کریم، فقط یک مرتبه، واژه «عید» به کار رفته، آن هم در سوره مائده، آیه 114 ، که حضرت عیسی بن مریم (ع)، به درخواست حواریون، از خداوند ذوالجلال و الاکرام، می خواهد که مائدۀ آسمانی برای آنها بفرستد که آن روز برای مردم و آیندگان، روز عید مبارکی باشد .

همانطور که می دانیم، در این سوره، خداوندِ حیّ لایموت، به مسئلۀ ولایت و امامت و خلافت و وصایت حضرت علی (ع) بعد از حضرت محمّد رسول الله (ص) اشاره می کند، در آیه های 3، 54، 55، 56، 67 و اعلام می دارد که حضرت علی (ع) جانشین ایشان می باشد، بنابراین، می توان به جرأت به مسئله اشاره کرد که این عید، همان عید سعید غدیر خُم باشد؛ زیرا که این روز :

- روزی است که خداوند ذی الجلال و الاکرام، توبه حضرت آدم (ع) را پذیرفت  (1) .

- روزی است که خداوند متعال، حضرت ابراهیم (ع) را از آتش نمرودیان نجات داد (2) .

- روزی است که خداوند عزّ و جلّ، حضرت موسی (ع) را بر ساحران غلبه داد (3) .

- روزی است که به اذن خداوند ربّ العالمین، حضرت موسی (ع)، در حضور اُمت خود، حضرت یوشع بن نون (ع) را وصی خود گردانید (4) .

- روزی است که به اذن خداوند ربّ العرش العظیم، حضرت سلیمان (ع)، تمامی رعیت خود را بر جانشینی حضرت آصف بن برخیا (ع) گواه گرفت (5) .  

- روزی است که به اذن خداوند حیّ القیّوم، حضرت عیسی (ع)، حضرت شمعون الصفا (ع) را جانشین خود گردانید (6) .

- روزی است که به اَمر خداوند ارحم الراحمین، حضرت محمّد رسول الله (ص)، بین اصحابش، عقد اُخوت بست (7) .

- در این روز همۀ پیامبران الهی، به اذن خداوند قاضی الحاجات، جانشینان خود را معیّن می نمودند، و زیارت حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) در این روز وارد شده است (8) .

 

1- مسار الشیعه : ص 22 / فیض العلام : ص 125

2- مسار الشیعه : ص 22 / فیض العلام : ص 125 / زاد المعاد : ص 269 / تقویم المحسنین ص 14

3- مسار الشیعه : ص 22 / فیض العلام : ص 125

4- مسار الشیعه : ص 22 / فیض العلام : ص 125

5- . مسار الشیعه : ص 22 / فیض العلام : ص 125

6- مسار الشیعه : ص 22 / فیض العلام : ص 125

7- مصباح کفعمی : ج 2 ص 125 / تقویم المحسنین : ص 14 / تقویم الائمه - علیهم السلام - : ص 14

8- بحار الانوار : ج 97 ص 384

 

منیژه شهرابی