هر شب تنهایی ...

هر شب تنهایی با خدا راز و نیاز کردن

هر شب تنهایی ...

هر شب تنهایی با خدا راز و نیاز کردن

۳- مناسبت مذهبی / شهادت حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام)

    

شهادت حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام) را به پیشگاه حضرت مهدی صاحب الزمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف)، فرزند بزرگوارش تسلیت عرض می نمایم . شهرابی

حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام)، در روز 17 ربیع الاوّل سال 83 هجری قمری در «مدینه النّبی» (ص) به دنیا آمد (1) .

نام مبارک آن حضرت «جعفر» و کُنیه شریفش «ابوعبدالله» و لقب نورانی حضرت «صادق» است . پدر بزرگوار آن حضرت، حضرت امام محمّد باقر (علیه السلام)، پنجمین ستاره آسمان امامت و ولایت و مادر گرامی آن حضرت، «اُم فروه» است، که حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام) درباره ایشان می فرماید : «مادرم از بانوان پرهیزگار، با ایمان و نیکوکار بود .» (2)

در روایات آمده که حضرت محمّد رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلّم)، خبر داده و فرموده بود : ... نام او را «صادق بگذارید، زیرا از فرزندان او کسی است که همنام اوست، امّا دروغ می گوید و به او «جعفر کذّاب» می گویند (3) .

حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام) تا سن 12 سالگی، معاصر جدّ گرامیش حضرت امام زین العابدین (علیه السلام) بود و پس از شهادت ایشان، مدّت 19 سال نیز در خدمت پدر بزرگوارش حضرت امام محمّد باقر (علیه السلام) زندگی کرد و به این ترتیب 31 سال از عمر مبارک خود را در خدمت جدّ بزرگوار و پدر بزرگوار خود گذراند و سپس امامت و رهبری اُمّت اسلام را در سال 114 ه. ق. به مدّت 34 سال برعهده گرفت و در این مدّت «مکتب جعفری» را پایه ریزی نمود و موجب بازسازی و زنده نگه داشتن شریعت محمّدی (صلّی الله علیه و آله و سلّم) گردید (4) .

دوران امامت حضرت امام جعفرصادق (علیه السلام) مصادف بود با اواخر حکومت «اُمویان» که در سال 132 ه.ق. منحل شد و اوایل حکومت «عباسیان» (5) .

فرزندان حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام)، هفت پسر و سه دختر بود که عبارتند از : حضرت امام موسی کاظم (علیه السلام)، هفتمین ستاره آسمان امامت و ولایت، اسماعیل، عبدالله، محمّد دیباج، اسحاق، علی عریضی، عبّاس، اُم فروه، اسماء، فاطمه (6) .

شهادت حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام)

پس از به قدرت رسیدن عباسیان، همانطور که آن حضرت پیش بینی کرده بود فشار بر شیعیان افزایش یافت و با روی کار آمدن «منصور عباسی»، این فشار به اوج خود رسید . حضرت امام جعفرصادق (علیه السلام) نیز از این فشار ها مستثنی نبود .

این دوران، یعنی چند سال آخر عمر آن حضرت، برخلاف دوران اولیه امامتشان،‌ دوره سختی ها و انزوای دوباره  آن حضرت و حرکت تشیع بود .

«منصور عباسی»، شیعیان را به شدّت تحت کنترل قرار داده بود .

سرانجام کار به جایی رسید که با تمام فشارها، «منصور عباسی»، چاره ای ندید که حضرت امام  جعفر صادق (علیه السلام)، را که رهبر شیعیان بود، از میان بردارد و بنابراین توسط عواملش حضرت را به شهادت رساند .

آن حضرت در سن 65 سالگی در سال 148 هجری به شهادت رسید و در قبرستان معروف «بقیع» در کنار مرقد پدر و جدّ خودش مدفون گردید .

 

پی نویس

1- اعلام الوری، ج 1، ص 514 / ارشاد، ج 2، ص 179 / تاریخ الائمه، ص 10 / مسارالشیعه، ص 30 / توضیح المقاصد، ص 9 / بحارالانوار، ج 95، ص 194 / العدد القویه، ص 147 / فیض العلام، ص 222

2- کافی، ج 1، ص 472

3- سایت دانشنامه رُشد

4- سایت مؤسسه امام هادی (ع)

5- سایت دانشنامه رُشد

6- مناقب، ج 4، ص 280

تهیه و تنظیم ... منیژه شهرابی